BMW M1300GS: gerucht dat waarheid kan worden?
De M-badge staat bij BMW al decennialang symbool voor topprestaties en exclusiviteit. Waar het ooit begon in de autowereld, heeft BMW de afgelopen jaren ook haar motorfietsen uitgebreid met M-modellen, zoals de M 1000 RR, M 1000 R en M 1000 XR. Maar nu duikt steeds vaker de vraag op: komt er ook een BMW M1300GS?
De geruchten: wat weten we tot nu toe?
De speculatie begon toen er berichten opdoken in buitenlandse motorbladen, waaronder het Italiaanse InSella. Er zouden registraties zijn voor de naam “M 1300 GS” en zelfs vermeldingen in een configuratietool van BMW USA. Officiële bevestiging van BMW Motorrad ontbreekt echter nog.
Uit navraag in internationale handelsmerkendatabases (EUIPO en USPTO) blijkt dat BMW wel varianten met de letter M en GS heeft vastgelegd, maar concrete bewijzen voor een daadwerkelijke M-versie van de R1300GS ontbreken. Vooralsnog blijft het dus bij geruchten – maar wel geruchten die hardnekkig blijven terugkeren.
Waarom een R1300GS M logisch zou zijn
De BMW GS-serie is wereldwijd een van de populairste motorfamilies, met de R1300 als absolute bestseller. Een M-versie zou zich richten op een niche van rijders die het veelzijdige karakter van de GS willen combineren met de sportieve prestaties van de M-divisie. Denk aan meer vermogen, een sportiever chassis en gewichtsbesparende materialen zoals carbon.
Bovendien heeft BMW met de M1000XR al laten zien dat er vraag is naar sportievere adventure-modellen. Een R1300GS M zou dat idee verder doortrekken en een unieke propositie neerzetten: avontuur, maar dan met M-prestaties.
Of toch niet?
Aan de andere kant is de GS in zijn huidige vorm al buitengewoon veelzijdig en geliefd. Het risico bestaat dat een M-variant te exclusief wordt voor de brede doelgroep die de GS zo succesvol maakt. Daarnaast vraagt een M-model om een flinke investering in ontwikkeling, en BMW zal zich moeten afvragen of de doelgroep groot genoeg is.
Wat kun je nú al doen met je R1300GS?
Of de M1300GS er morgen of pas over jaren komt, je kunt jouw R1300GS nu al upgraden met onderdelen die passen bij de M-filosofie:
- Ilmberger Carbon – identiek aan Ducati Performance carbon, leverbaar in glanzend, mat of Black Diamond Carbon (Forged). Licht, sterk en exclusief.
- Evotech Performance – korte kentekenplaathouders, radiatorcovers en valbloksets voor optimale bescherming en een cleane uitstraling.
- BST Carbon Velgen – hét summum in gewichtsbesparing en performance, voor wie maximale stuurprecisie wil.
- CNC Racing – luxe werkplaats-accessoires zoals carbon organizers en pitmatten, voor de ultieme M-ervaring in je garage.
- ServoBuddy – reken af met foutmeldingen van je ECU als je de uitlaat vervangt door een sportuitlaat zonder klep.
- LighTech – hoogwaardige rem- en koppelingshendels, voetsteunen en remschakelsets waarmee je jouw GS volledig op sportief gebruik afstemt.
Zo maak je van jouw R1300GS al een motor die qua uitstraling en prestaties dicht in de buurt komt van wat een mogelijke GS M zou bieden.
Conclusie: wachten of upgraden?
Een officiële bevestiging van een BMW R1300GS M ontbreekt nog, maar de geruchten zijn hardnekkig en realistisch genoeg om serieus te nemen. Tot die tijd kun je jouw GS upgraden met high-end onderdelen en accessoires, zodat je motor al klaar is voor het volgende niveau.
Bekijk alle BMW R1300GS accessoires bij GeGShop.nl – dé specialist in exclusieve motoronderdelen.