Ducati’s 890 cc V2 – het nieuwe hart van de DesertX en Monster (vanaf 2026)
Ducati zet in 2025 de volgende stap in zijn motorische evolutie: het 890 cc V2-blok, dat nu al de Panigale V2, Streetfighter V2 en Multistrada V2 aandrijft, zal naar verwachting in 2026 ook zijn weg vinden naar de DesertX en Monster. Daarmee markeert Ducati het definitieve afscheid van de vertrouwde 937 cc Testastretta 11°-motor, die jarenlang de kern vormde van het V-twin-gamma.

Het lichtste Ducati-tweecilinderblok ooit
Met slechts ongeveer 54,4 kg is het nieuwe V2-blok het lichtste grote tweecilinderblok dat Ducati ooit heeft geproduceerd. De constructie is volledig herzien: een compact semi-monocoque frame-aansluitpunt, geïntegreerde water-olie-koeling en aluminium cilinderliners zorgen voor een lager gewicht en hogere efficiëntie. Ook de onderhoudsintervallen zijn ruimer: klepspeling controleren om de 45.000 km en olie verversen om de 15.000 km.

Van Desmodromisch naar conventioneel
Voor het eerst sinds de jaren ’70 stapt Ducati af van het iconische Desmodromic-systeem. In plaats daarvan gebruikt het 890 V2-blok conventionele klepveren, gecombineerd met een modern variabel inlaat- en ontstekingstijdstip. Het resultaat: minder interne wrijving, eenvoudiger onderhoud en een soepeler vermogensafgifte. De motor levert rond 120 pk bij 10.750 tpm en 93 Nm bij 8.250 tpm, met de nadruk op bruikbaar koppel in het middengebied.

Bewezen prestaties in de Panigale, Streetfighter en Multistrada V2
Het blok heeft zich al bewezen in drie belangrijke Ducati-modellen. In de Panigale V2 blinkt het uit door lineaire gasrespons, in de Streetfighter V2 levert het agressieve midrange-kracht, en in de Multistrada V2 biedt het comfort en souplesse voor lange afstanden. Dat succes vormt de basis voor de uitbreiding naar de adventure-gerichte DesertX en de vernieuwde Monster-serie.
Nieuwe DesertX 890 V2 verwacht op EICMA 2025
Volgens diverse Europese en Amerikaanse motorpublicaties is de Ducati DesertX 890 V2 al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling. Spionagebeelden tonen een prototype met het nieuwe blok en een aangepast frame en swingarm. Verwacht wordt dat Ducati de nieuwe DesertX-generatie in november 2025 officieel presenteert tijdens de EICMA Milaan.


Accessoires en tuning voor de V2-modellen
Ook de aftermarket maakt zich klaar voor deze overstap. Bij GeGShop.nl vind je nu al een groeiend assortiment accessoires voor Ducati’s met het V2-blok, waaronder:
- Evotech Performance – korte kentekenplaathouders, radiator- en carterbescherming
- Ilmberger Carbon – ultralichte carbondelen in glans, mat of Black Diamond (Forged Carbon)
- LighTech – verstelbare rearsets, stuurdelen en aluminium onderdelen
-
CNC Racing – vloeistofreservoirs, hendels en speciale Ducati-accessoires
- Met name het koppelingsdeksel, de drukplaat en de veerplaat voor het 890cc V2 blok!

- Met name het koppelingsdeksel, de drukplaat en de veerplaat voor het 890cc V2 blok!
- ServoBuddy – voorkomt foutmeldingen in de ECU bij sportuitlaten zonder klep
De toekomst van Ducati’s tweecilinder-lijn
De komst van het 890 cc V2-blok markeert het begin van een modulaire motorarchitectuur die in steeds meer Ducati’s zal verschijnen. Van sport tot adventure en naked bikes: het V2-blok combineert lagere emissies, hoger koppel en beter onderhoudsgemak. Een modern meesterwerk dat de geest van Bologna trouw blijft, maar klaar is voor de toekomst.